Mi az a reuma?

A népi nyelv szerint minden olyan betegség, ami állandóan visszatérő ízületi fájdalommal jár. Az elnevezés félrevezető, mert hátterében nem tisztázott, hogy mi a panaszok és a betegség kiváltó oka (pl. kopás, örökletes, gyulladás). Ha nem tudjuk mi az ok, akkor nem is gondolkodunk annak kezelésében. Ha tudjuk a kiváltó okot, akkor a probléma még sok esetben kezelhető és gyógyítható! Ezért reumás panaszokkal minden esetben érdemes szakemberhez fordulnod!

Ki az a reumatológus?

Azaz orvos, aki a mozgásszervrendszer (izmok, csontok, ízületek, gerinc) panaszaival és betegségeivel foglalkozik. A gyógyítás folyamán alkalmaz minden olyan kezelési módot, ami konzervatív = nem műtéti. Ilyen konzervatív terápiás lehetőségek: gyógyszeres terápia (pl. tabletta, infúzió, injekció), gyógytorna, masszázs, gyógyfürdő, fizikoterápia (pl. ultrahang, TENS, iontoforézis), esetlegesen egyéb alternatív eljárások (pl. manuálterápia, kineziotape, McKenzie torna).
Reumatológusból, kéttípusú szakember létezik. Az első típusú reumatológus, akik inkább a kopásos = degeneratív ízületi betegségekkel, terhelésre, korral kialakuló gerinc panaszokkal, megerőltetésre kialakult ín, izom, ízületi fájdalmakkal foglalkozik, azaz a hétköznapi és gyakran előforduló mozgásszervi panaszokat kezeli. A második típusú, aki inkább klinikákon vagy megyei központokban dolgozik és az autoimmun betegséghez társuló ízületi panaszokkal foglalkozik. Ha  a panaszaid mögött autoimmunbetegség merülne fel, akkor sem probléma, ha az első típusú reumatológushoz kerülsz, ugyanis a betegségedet ők is kitudják szűrni és ha a betegség nálad igazolódik, akkor  tovább irányít ahhoz a kollégájához, akinek ilyen típusú betegek kezelésében nagyobb tapasztalata van.

Miért fontos tudni mit csinál a reumatológus?

Ha bármilyen erős ízületi fájdalmaid vagy gerinc panaszaid vannak, még ha azok lábba lesugárzóak is, érdemes a legtöbb esetben ezekkel először reumatológushoz fordulnod (kivétel, ha baleset, elesés vagy más trauma történt, mert akkor egyből irány a traumatológia). A vizsgálat alkalmával fel tudja mérni, hogy az állapotod mennyire kezelhető konzervatív módszerekkel és valóban szükséged van-e műtétre? Ha a konzervatív módszerekkel kezelhető a problémád, akkor el is tudja indítani a kezeléseket. Ha a problémát még is a műtét tudja megoldani, akkor segítségével gyorsabban megtalálhatod a számodra valóban szükséges szakembert (pl. vállsebész, kézsebész, ortopédus, idegsebész).
Érdemes akkor is panaszaiddal a reumatológust első körben felkeresned, ha tudod, hogy problémádat nem műtéttel szeretnéd (ha lehetséges) gyógyíttatni és csak szükséges esetben döntenél a műtét mellett. Tapasztalatai alapján, meg tudja neked mondani, hogy az állapotodon milyen módszerekkel és esélyekkel lehet javítani és ha ezt nem találod megfelelőnek, akkor még mindig lehet konzultálni a műtétet végző orvossal. Minden műtétnek kockázatai vannak! Így én a legtöbb esetben, ha a probléma néha kicsit lassabban is, de más módszerrel gyógyítható (fizikoterápia, speciális gyógytorna, gyógyszeres terápia, pihenés) mindenképp javasolni szoktam, hogy első nekifutásnak ezekkel próbálkozzunk, mert ha a javulás nem megfelelő mértékű, közben a műtét még mindig elvégezhető. Ha a problémát viszont sikerül ezekkel megoldanunk, akkor elkerültünk egy felesleges kockázatot és hagytuk, hogy a természet és a szervezet a maga bölcsességével tegye a dolgát!

Hétfőn további izgalmas témákkal várlak! :)